2012-05-10

Ucierane ciasto z truskawkami


Obudziłam się przed szóstą rano z poczuciem zwykłego, ludzkiego szczęścia.
Promienie słońca wpadały do sypialni przez uchylone okno, nad ziemią unosił się zapach wiosennego poranka: krzaków bzu kwitnących na podwórku, mokrych liści i jajecznicy na szynce, którą sąsiedzi smażą co rano, zawsze o tej samej godzinie.
Kot wygramolił się spod łóżka, gdzie znalazł sobie wygodne miejsce do spania na plecaku z Indii.
Dopiłam resztki zimnej herbaty. Nastawiłam wodę na kolejną.
Rano gotuję owsiankę albo smażę stosy cienkich naleśników.
Czasem wychodzę z domu bez śniadania, z kubkiem termicznym w torebce. Lubię ciepłe bułki z budyniem z piekarni, które od niedawna sprzedają po drodze.
A dziś miałam ochotę na ciasto.


W ostatnim roku tak dużo eksperymentowałam z ciastami, a ostatnio ciągnie mnie do najprostszej klasyki. Zwykłych-niezwykłych wypieków, które zrobi nawet dziecko.
Ciasta ucierane z owocami były w moim rodzinnym domu najczęściej.
I to takie jest. Jak dawniej. Puszyste, lekkie, maślane.
Z truskawkami albo jabłkami. Lubię je w wersji z jagodami, śliwkami, morelami. 
Czasem przesadzam z ilością owoców i upycham je gęsto na cieście. Czasem robię jeszcze kruszonkę.
Zawsze wychodzi. 
Polecam gorąco!

Ucierane ciasto z truskawkami

200 g masła
200 g drobnego cukru
4 jajka
200 g mąki pszennej
60 g mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka esencji waniliowej
1 łyżka octu
1 łyżeczka proszku do pieczenia
600 g truskawek

Masło utrzeć z cukrem i wanilią.
Ucierać dodając po jednym jajku, następnie dodać ocet. Mąki przesiać z proszkiem do pieczenia i wymieszać z masą tak,  aby powstało gładkie ciasto. Tortownicę z kominkiem o średnicy 26 cm posmarować masłem, posypać tartą bułką. Przełożyć masę.
Truskawki oczyścić, duże owoce przekroić na pół i poukładać je na cieście.
Piekarnik nagrzać do 180 st C. Wstawić ciasto piec około 50-60 minut.

Smacznego!


42 komentarze:

iceladybug pisze...

Doskonałe w każdym calu! Babcine :)

katie pisze...

Prostota jest dobrą odskocznią :) Ciasto wygląda wspaniale, pozdrawiam :)

Lejdi pisze...

wczoraj bardzo podobne robiłam z rabarbarem. boskie jest, więc polecam i taką wariację :)

Wiewióra pisze...

proste, klasyczne, domowe, najlepsze :) pozdrawiam cieplutko.

retro77 pisze...

Cos pysznego - pozdrawiam :))

Majana pisze...

Takie ciasta są najlepsze wiosną i latem. Nie moge doczekać sie truskawek :).
Lubię takie ciasto z kruszonką, ale i bez niej jest pyszne ,zawsze:)
Pozdrowienia.

CornerWithRecipes pisze...

Przydałby się dzisiaj kawałek na śniadanie ;)

Kruszynka pisze...

A co z octem?

Luna pisze...

Wygląda właśnie na takie zwykłe-wspaniałe. Jest fantastyczne :) Naprawdę, jesteś niesamowita i bardzo Cię podziwiam. Za wszystko!

Olciaky vel Olcik pisze...

pyszna prostota;)

eMajdak (Polka) pisze...

Poczucie zwykłego, ludzkiego szczęścia.
Czasem nie pamiętam, jak ono smakuje.

Miłego weekendu Lisko!

Aga pisze...

Też ostatnio mam ochotę na takie ucierane ciasta z owocami,co robiła moja mama. Twoje jest śliczne:)

marianna pisze...

miałbyc jeden przepis jedno zdjecie kota.... Czekamy na kota.... :-)

Maggie pisze...

Lubie takie poranki i takie ciasta.
A wlasnie, gdzie kot?

simonaskitchen pisze...

I'm trying to translate your recipe with Google, and also had proiblems in finding the 'comment' button! But...pictures are immediate and I can only say 'wonderful'!
My compliments for your blog and picts, too! Simona

kuchenny bałagan pisze...

Proste a jakie pyszne :)

Zuzanna pisze...

White :)
czy to ciasto można zrobić z pomoca robota np. MUMa? Nie mam siły na ucieranie masła ;)

Karolina pisze...

Lisko a mozesz napisać w jakim celu dodaje się do takiego ciasta ocet?

Pozdrawiam ;-)

blurppp pisze...

Nie musisz mi podsyłać kawałka, żona mi upiecze :)

Agnieszka pisze...

Mam truskawki i caly wor dobrych checi i apetytu na to ciasto:).

bajowka pisze...

O matko i córko, ale mi się chce truskawek, takich słodkich, naszych, czerwcowych:)

moje pasje pisze...

fantastyczne :) takie domowe, babcine. Cudnie wygląda ...

Best Business Brands pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
iwiart pisze...

No i chyba dzisiaj rodzina zje ciasto. Nabrałam chęci, tylko owoce niestety mrożone. Wyjdzie?

Joasia, Domowe Frykasy pisze...

Serdecznie zapraszam na mojego bloga kulinarnego! To mój pierwszy w życiu, brak logo, dopracowanej szaty graficznej, ale wszystko w swoim czasie:) http://domowefrykasy.blogspot.com/

Liska pisze...

@iwiart,
tak, tylko truskawek nie rozmrażamy przed dodaniem do ciasta.

Ricochet Rabbit pisze...

Wspomnienie dzieciństwa - moja mama robiła takie ciasto zawsze, gdy tylko urosły truskawki :-)

cumparsita pisze...

Lisko, co oznacza: utrzeć? Mikserem czy w makutrze? Jest jakaś zasadnicza różnica pomiędzy tymi dwoma sposobami? (choć wiem, że teraz makutra to dla niektórych pojęcie abstrakcyjne:)

Liska pisze...

Utrzeć mikserem. W makutrze też może być :)

Arya pisze...

zapraszam do mnie :))
dreams-ways-life.blogspot.com/

licze na jakieś wsparcie, komentarze, krytyke :)

Filozofka pisze...

Mniam! Wygląda jak robione przez moją babcie! :)

Panna Marta pisze...

O jaki ocet chodzi? O winny czy zwykły?

marianna pisze...

Ciasto fantastyczne. Juz zrobiłam i zniknęło w niecałe 24H. Nie dodałam tylko octu, bo szczerze powiedziawszy nie wiem czemu ma służyć. Dodałam natomiast fure truskawek, powchodziły do środka i dzięki temu ciasto było fantastycznie mokre. Aż sama ślinka leci.
Pozdrawiam serdecznie M

Kuchenne ewolucje pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
zufik pisze...

Co daje ocet? mozna go pominac?

ciotka pisze...

Sama dodaje ocet do angel wings, czyli 'po polskiemu' faworkow - dla kruchosci i ponoc zapobiega przypalaniu sie w tluszczu. Do ciasta tartego nigdy nie dodawalam i nie wiem, po co. Dla kwasku? To moze lepiej sok z cytryny.
Ciasto wyglada jak marzenie, a ze chodzi za mna cos slodkiego, a w lodowce mam juz 2 dzien truskawki (a wiec sa drugiej swiezosci) to pewnie zaraz je sobie zrobie.

m@jka pisze...

Lisko, przecież z tych proporcji wychodzi totalny zakalec! A może to ten ocet zawinił. Fatalnie:(

Beatrice pisze...

Uwielbiam takie ciasta!

Kuchnia Breni pisze...

Wczoraj właśnie myślałam o takim cieście, pychotka ;)

Asia pisze...

Ciasto wyszlo pyszne lecz troche za tluste. Nastepnym razem sprobuje z mniejsza iloscia masla. Pozdrawiam

Muscovado pisze...

Ucieraniec z truskawkami!!! <3pyszne, maślane, rozpływa się w ustach. Mama piekła je tylko dla mnie :)

ana93 pisze...

Wspaniałe ciasto! W moim piekarniku właśnie wylądowała wersja z brzoskwiniami, borówkami i czarnymi porzeczkami. Ciekawe, co z tego wyjdzie? Już nie mogę się doczekać! :)